České a japonské umělce propojí koncert napříč kontinenty
4. září 2025

České a japonské umělce propojí koncert napříč kontinenty

Hudební fakulta

Japonský pianista v Brně a český bicista v Ósace, kteří hrají ve stejný okamžik, slyší se navzájem bez jediného zpoždění s minimálním zpožděním, jako by hráli spolu v jedné místnosti a jejich hudba se spojuje do dokonale synchronní souhry. Přesně tento nevšední zážitek 12. až 14. září zprostředkuje Hudební fakulta JAMU publiku světové výstavy EXPO 2025 v Ósace a zároveň v brněnském Divadle na Orlí. Díky unikátní české technologii MVTP se na jednom virtuálním pódiu setkají japonští a čeští umělci, přestože je od sebe dělí více než 12 000 kilometrů. A stejně hrají, jako by stáli vedle sebe.

Žádné zpoždění zvuku. Jen dokonalá souhra.

Součástí zcela unikátního komponovaného představení je světová premiéra skladby, kterou pro EXPO 2025 napsal významný český skladatel Martin Smolka. Dílo pro vibrafon a klavír uvedou prof. Martin Opršál a japonský pianista Kento Satsuma.

Druhá část koncertu patří saxofonistovi Pavlu Zlámalovi a jeho kolegům, kteří přenesou do své jazzové improvizace inspiraci hudbou Leoše Janáčka. Všichni účinkující jsou pedagogové a studenti Hudební fakulty JAMU.

Hudba bourá vzdálenosti

Technologie MVTP –Modular video transmission platform, vyvinutá sdružením CESNET ve spolupráci se společností DISK Systems a podpořená Technologickou agenturou ČR. MVTP umožňuje přenos obrazu a zvuku v nejvyšší kvalitě, s minimálním zpožděním v řádu tisícin sekundy a obrazem až v rozlišení 8K. Vzniká tak skutečná hudební souhra v reálném čase i na vzdálenosti větší než 1000 km.
Hudebníci tak mohou hrát spolu v reálném čase, jako by stáli vedle sebe.

MVTP umožňuje přenos obrazu a zvuku v nejvyšší kvalitě, s minimálním zpožděním v řádu tisícin sekundy a obrazem až v rozlišení 8K. Vzniká tak skutečná hudební souhra v reálném čase i na vzdálenosti větší než 1000 km.

Od roku 2013 se MVTP posunula z výzkumného projektu k oceněné technologii, kterou dnes využívají přední konzervatoře a univerzity po celé Evropě. V roce 2020 získala cenu Europa Nostra/Creative Europe, v roce 2022 pak prestižní ocenění Česká hlava v kategorii Industrie.

Představení „Nitky vitality“ tak nejen představí prvky hudby Leoše Janáčka a špičkové interprety, ale i inovativní technologii, která mění možnosti mezinárodní spolupráce a ukazuje, jak se hudba může stát mostem mezi kulturami i kontinenty.

 

O umělcích:
Kento Satsuma – klavír
Mladý japonský klavírista a dirigent (2002) studuje na JAMU v Brně. Dirigoval už Moravskou filharmonii i Pražskou komorní filharmonii a získal třetí cenu na Mezinárodní klavírní soutěži Leoše Janáčka. Je pravidelným hostem českých i japonských festivalů.

Martin Opršál – bicí nástroje
Profesor a vedoucí katedry bicích nástrojů JAMU, původně člen Filharmonie Brno a Orchestru Evropské unie pod taktovkou Claudia Abbada. Je uznávaným specialistou na marimbu a melodické bicí, premiéruje nové skladby a působí jako sólista, pedagog i porotce.

Pavel Zlámal – saxofon
Český saxofonista, klarinetista a improvizátor, absolvent JAMU a Sibelius Academy v Helsinkách. Věnuje se soudobé a experimentální hudbě i jazzu, je leaderem několika vlastních projektů a spolupracoval s řadou mezinárodních hudebníků i orchestrů.

Termín realizace projektu (přístupné pro veřejnost): 13.-14. září

Místo realizace (pro Brno): Divadlo na Orlí

čas produkce pro veřejnost: 10:00, 11:00, 12:00

Více o technologii: www.mvtp.cesnet.cz

Informace o JAMU na EXPU 2025: https://expo.jamu.cz/#jamu

Tisková mluvčí: Romana Elsner, elsner@jamu.cz

Janáčkova akademie múzických umění

Janáčkova akademie múzických umění (JAMU) má za sebou více než sedmdesátiletou historii, během které zformovala již několik generací vynikajících umělců v oblasti dramatických a hudebních umění. Její činnost (vzdělávací, vědecká, umělecká i výzkumná) je umocňována řadou aktivit přesahující rámec školy i státu.