Jak se může z dobrého úmyslu stát zlo?
O tom a jiném vypovídá autorský text Ikarova křídla Báry Viceníkové, který bude uveden na jevišti Studia Marta v režii Václava Alexy již 1. února 2024 od 19:00.
Inscenace se bude zabývat tématem extrémismu, ale také lhostejnosti. Dobrého úmyslu a špatného činu. A bude záležet jen na divácích, kdy a kde naleznou ono kritické místo zlomu, nežádoucího odklonu ke zlému. Ne vždy je snadné jej identifikovat, protože hranice mezi dobrem zlem někdy bývá téměř nerozpoznatelná.
„V dnešní době se pohybujeme ve světě, kterému přestáváme rozumět, nevíme, čemu věřit. Osvědčené jistoty mizí, najednou jsou možné věci, které jsme si dříve nedokázali připustit a přicházíme na to, že nemáme žádnou pojistku, jak je zastavit. V takovém světě není těžké dát od všeho ruce pryč. Distancovat se, ztratit víru v porozumění. Pokud budeme naopak chtít tento upadající svět změnit, bude potřeba velká míra energie. A zde leží otázka; jak dosáhnout změny, nebýt při tom sám sobě pokrytcem, ale nestát se jedním z těch, kteří svou urputností začnou pošlapávat ostatní?“ uvažuje o tématu dramaturgyně a autorka Bára Viceníková.
Václav Alexa ke svému režijnímu pojetí uvádí: „Inspiroval jsem se u S. Kubricka v estetickém sjednocení universa, u L. Klímy v grotesce a sebeironii, v antické tragédii jejím patosem a u E. Craiga v pojetí architektury scény.“
A bude to velké. Na jevišti se totiž potkají postavy mýtické, fiktivní, literární nebo historické. Tento kaleidoskop osudů se režisér rozhodl umístit na simultánní jeviště, scénografka Ester Hradilová pak pro tento účel realizovala vertikální scénu s jednotlivými hracími plošinami. Většina objektů, včetně světelných portálů, bude promítána pomocí videomappingu Bohdana Chrastila. Podstatnou složkou inscenace bude také světelný design Adama Gazárka.
Na inscenaci se dále spolupodílí mnoho tvůrců z mimodivadelních oborů, kteří byli přizváni, aby zajistili profesionální úroveň jednotlivých složek jevištního tvaru. O masky jednotlivých postav se postarala make-up artistka speciálních efektů Natalia Zdziebková, mechaniku objektů měl na starosti Ing. Matěj Štětka, taneční choreografie Valerie Nedobová a autorskou hudbu napsala skladatelka Kateřina Szymeczková.
V inscenaci se představí absolvující ročník studentek a studentů z Ateliéru činoherního herectví Aleše Bergmana, kteří v této tragické skice světa ukáží jak hraniční psychologické stavy, práci na oblouku dramatické postavy, tak další dovednosti, které se vážou ke konkrétním rolím; tanec, zpěv, fyzické herectví nebo například přednes verše.
Vstupenky na inscenaci a další informace, např. o reprízách, najdete na webu marta.jamu.cz
Inscenační tým
Autor, dramaturgie: Bára Viceníková
Režie: Václav Alexa
Scéna: Ester Hradilová
Kostýmy: Magdaléna Černá
Hudba: Kateřina Szymeczková
Choreografie: Valerie Nedobová
Masky: Natalia Zdziebková
Technologie: Ing. Matěj Štětka
Světlo: Václav Marian Šesták
Zvuk: Jan Szép
Světelný design: Adam Gazárek
Videomapping: Bohdan Chrastil
Produkce: Barbora Čechová
Foto, video: Adéla Šperková
Grafika: Kristina Komárková
Grafická spolupráce: Jakub Švoma
Osoby a obsazení
Brand – Lukáš Baroš
Agnes – Bára Horčičková
Ikaros, Duše – Jonáš Sýkora/David Piskač
Daidalos, Duše – Hynek Tajovský
Kain – Hana Drnovská
Svatá Terezie, Julie, Duše – Nikola Štěpánková
Salome, Borka, Duše – Klára Marxová
Jochanaan, Romeo, Duše – Jakub Bagin
Robespierre – Kamil Bačovský
Herodes, Týpek – Jan Lukeš
Ikarova Křídla
Autor: Bára Viceníková
Režie: Václav Alexa
Premiéra: 1. 2. 2024
První reprízy: 2. 2., 5. 2., 6. 2., 22. 2, 23. 2., 26. 2, 27. 2 2024
Kontakt
Adresa: Studio Marta
Bayerova 5
602 00 Brno
Web: www.studiomarta.cz
Email: marta@jamu