Od antických mýtů po moderní realitu: Tři nové opery rozezní Divadlo na Orlí
4. listopadu 2024·Barbora Málková

Od antických mýtů po moderní realitu: Tři nové opery rozezní Divadlo na Orlí

Hudební fakulta

Komorní opera HF JAMU uvede v Divadle na Orlí trojici nových jednoaktových oper, které stvořili studenti Hudební a Divadelní fakulty ve spolupráci s festivalem Janáček Brno 2024. Světová premiéra těchto tří inscenací, které reflektují prvky moderní soudobé operní tvorby, poprvé zazní 12. listopadu.

Echó a Narcis v režii Martina Dostála představuje moderní ztvárnění klasického antického mýtu. Skladatelka Kateřina Slaběňáková a libretista Vojtěch Balcar se zamýšlejí nad otázkami komunikace a odcizení v digitální době. Narcis už není jen symbolem sebelásky, ale spíš člověkem, který za sebevědomím skrývá nejistotu, zatímco Echó se marně snaží navázat skutečný kontakt. Opera se hudebně vymezuje klasickému pojetí, mimo jiné v orchestru zazní elektrická kytara nebo bicí souprava. 

Opera Oliver v režii Vojtěcha Oreniče se inspiruje dílem slavného neurologa Olivera Sackse. Skladatelka Kateřina Szymeczková a libretista Václav Alexa nás zavedou do nemocnice, kde se setkává zdravotní klaun a vážně nemocný pacient. Navzdory těžkosti situace je opera naplněna humorem, který má sílu proměnit i ty nejtěžší okamžiky. Smích a laskavost se stávají zbraní proti bolesti a ukazují, že i v kritických chvílích je možné najít naději. Dominantu scény tvoří kostým Pacienta, jehož župan je sešitý z pětatřiceti nemocničních „andělíčků“. 

Ve třetí jednoaktovce Tvorování, díle skladatelky Noemi Savkové a libretistky Kristýny Brázdové, vstupujeme do světa hravé filozofie. Vladimír John, který operu režíruje, diváky přenese do prostředí, kde právě zrozený Tvor hledá odpovědi na základní otázky života: Kdo jsem? Kam patřím? A co po mně zůstane? Opera plná hravosti, jazykové komiky a hlubokých úvah o smyslu života nás vede světem, kde se prolíná poezie s absurdnem. Celou operou diváky provede vypravěčka nebo sbor zpívajících brambor.  

Scénografka Kristina Komárková propojila všechny tři opery jednotnými scénickými prvky, které zároveň respektují unikátnost příběhů každé z nich. Na scéně se mimo jiné vystřídá otočné zrcadlo, nemocniční postel nebo bramborová hlíza. Kostýmní výtvarnice Magdaléna Černá oblékla postavy do moderně pojatých kostýmů, které podtrhují současný charakter oper a dodávají jednotlivým postavám svébytnou identitu.  

 
Premiéra v rámci
festivalu Janáček Brno 2024
12. listopadu 2024 v 19 hodin, Divadlo na Orlí 
Repríza: 19. listopadu 2024 v 19 hodin, Divadlo na Orlí 

Premiéra Komorní opery HF JAMU: 
13. listopadu 2024 v 19 hodin, Divadlo na Orlí 
Reprízy: 14., 16. a 18. listopadu 2024 v 19 hodin, Divadlo na Orlí 

Janáčkova akademie múzických umění

Janáčkova akademie múzických umění (JAMU) má za sebou více než sedmdesátiletou historii, během které zformovala již několik generací vynikajících umělců v oblasti dramatických a hudebních umění. Její činnost (vzdělávací, vědecká, umělecká i výzkumná) je umocňována řadou aktivit přesahující rámec školy i státu.